Welkom in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van ingekockinsuriname - WaarBenJij.nu Welkom in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van ingekockinsuriname - WaarBenJij.nu

Welkom in Suriname

12 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Daar is die dan, mijn eerste reisverslag. Afgelopen maandag zijn wij gearriveerd in ons huisje aan de Walapastraat 40, in Paramaribo. Omdat er een misverstand was ontstaan, in verband met de gecancelde vlucht, konden Romalo en Wim ons niet ophalen. We zijn dus met de taxi gegaan. Het was maandagavond Chinees Nieuwjaar, groot feest voor de Chinezen hier in Paramaribo, waardoor het erg druk op de weg was. De weg van het vliegveld naar ons huis duurde voor ons gevoel dan ook best lang, we hadden er een lange dag/reis op zitten en waren er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Eenmaal bij ons huis aangekomen hebben we de kamers verdeeld. Daarnaast hadden we trek. We hadden in de taxi al besloten om een pizza te bestellen (echt Surinaams!). Eenmaal de Pizza bestelt, vervolgens 1,5 uur gewacht voordat de pizza’s werden bezorgd, welkom in Suriname! Tijdens het wachten hebben we ons maar even gedoucht, dat was wel even wennen, een koude douche. Maargoed, ook wel lekker om even af te koelen. Dat blijft trouwens de komende dagen/weken wel wennen hoor, die koude douche. Eenmaal eronder is het prima, lekker zelfs, maar iedere keer als ik eronder stap denk ik nog brr koud.

De afgelopen dagen hebben we eigenlijk niet zo heel veel ondernomen. We hebben een beetje kennis gemaakt met de buurt waarin we wonen. We herkennen/verkennen de weg richting de supermarkt etc. Hebben boodschappen gehaald en zijn naar het centrum geweest. Daar hebben we Wim ontmoet. Het was nogal een zoektocht om Wim te vinden, maar dat is ons gelukt. We zagen hem zitten op het terras met een ‘joggo’ oftewel een liter Parbo bier. We hebben een tijdje zitten kletsen (de heren onder het genot van meerdere joggo’s en de dames met een flesje water) en vervolgens heeft hij ons een beetje wegwijs gemaakt. We hebben een simkaartje gekocht, zodat we goedkoop kunnen bellen met taxi’s, stage, Romalo, Wim etc. Aan het einde van de dag hebben we kennis gemaakt met Romalo en het internaat. Daar hebben we een afspraak gemaakt voor aanstaande maandag, dan gaan we kennis maken met de leerlingen (74) op het internaat.

De rest van de dagen hebben we ons eigenlijk best goed aangepast aan de cultuur, rustig blijven, weinig doen, zitten, hangen, luieren en veel, heel veel drinken. En we hebben de palmentuin bezocht, de achtertuin van het presidentieel paleis van Bouterse. Oja, we zijn ook nog uitgelachen, omdat we met korte broek & T-shirt rondlopen, ‘het is hier winter hoor jongedame!’

Nou zijn jullie allemaal weer aardig op de hoogte, Byebyee!

xx

• 12 Februari 2016 - 19:15

Maureen:

Wat leuk om wat van je te lezen, Inge! Heerlijk dat je de eerste paar dagen lekker rustig aan hebt gedaan. Van mijn zusje hoorde ik ook al verhalen over de koude douche en ik denk elke keer als je eronder stapt dat dat gevoel niet anders wordt... hahah
    Veel succes op het internaat en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag.
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van wat je allemaal meemaakt.

Heel veel succes en vooral genieten!!

• 12 Februari 2016 - 19:37

Margot:

Hoi Inge,

Wat leuk dat je deze verslagen schrijft voor het thuisfront.Erg fijn lijkt mij om een beetje van het land te genieten in deze dagen voordat je begint te werken.Ook de koude douche zal wel wennen.
    Vele muggebulten had je al zei mama ook smeren dan maar.
    We wachten op je volgende verslag succes hoor maandag.

Gr, Margot.

• 12 Februari 2016 - 19:56

Monique Nobbenhuis:

Hoi Inge en anderen,
    Geweldig, om door je reisverslag, hier mee te kunnen genieten met jullie belevenissen daar in Parimaribo!
    Heb de jaloersmakende foto's van onbekend tropisch fruit en of groente in een supermarkt gezien en de vele reusachtige palmbomen daar bekeken waardoor je koude douche's een lachtertje worden!
    Geniet er van dat je, ondanks dat het daar winter is, in korte broek loopt...
    Wij dragen, omdat het hier ook winter is, dikke jassen en handschoenen...
    Blijf ons op de hoogte houden en stuur alvast wat warmte deze kant op!

• 12 Februari 2016 - 20:47

Vera:

Haa Inge,

Leuk zo'n reisverslag.
    Geloof me... die koude douches wennen nooit

• 12 Februari 2016 - 22:34

Ivo:

Leuk! Veel plezier en maak er een mooie tijd van ;)

• 13 Februari 2016 - 20:00

Dineke:

Hoi Inge,

Goede timing hoor om na een druk carnavalsweekend af
    te reizen naar de zon. Lekker een paar dagen relaxen en aan
    de temperatuur van buiten en douche wennen

• 14 Februari 2016 - 15:36

Gerard Damink:

Leuk reisverslag.
    Ik begrijp dat je morgen / maandag voor het eerst naar het internaat gaat. 74 leerlingen wat lux!
    Heel veel succes.
    Ik blijf je natuurlijk volgen.
    PS waren de Surinaamse pizza's net zo lekker als de Nederlandse?

Groetjes Gerard

• 16 Februari 2016 - 11:20

Ria:

Hi. Inge, wat een leuk verslag. Geniet van deze stage een levenservaring om nooit te vergeten. Vooral genieten ook van een koude douche. Xx groetjes Johan en Ria.

• 25 Februari 2016 - 09:46

Ines Hukic Ajanovic (@InesHukic):

Beste Inge,

Wat is het goed om te lezen dat jullie inburgering zo voorspoedig is begonnen! Vooral zo blijven doen. Ik zal regelmatig hier komen om te lezen hoe het verder gaat. Groeten en veel plezier!
    Ines